Monday, June 25, 2012

Alberts seru kebangkitan



KUCHING: Pasukan Sarawak perlu bangkit dalam lima baki perlawanan terakhir bagi memastikan mereka terus kekal dalam kancah saingan Liga Super pada musim hadapan.

Kekalahan 1-2 di tangan Perak di laman sendiri malam kelmarin (Sabtu) merupakan kekalahan buat kali ketiga berturutturut buat skuad Ngap Sayot, sekali gus membayangkan penurunan mendadak prestasi skuad negeri sejak kebelakangan ini.



Ketua jurulatihnya, Robert Alberts mengakui beliau tidak dapat menyembunyikan rasa kecewanya di atas kekalahan anak-anak buahnya itu justeru berharap Sarawak akan bangkit dalam baki lima perlawanan yang akan datang.

“Kita kalah lagi dan kali ini di tangan pasukan Perak, namun saya percaya kita akan bangkit untuk perlawanan seterusnya,” kata jurulatih import dari Belanda itu.

Menurut Alberts, kekalahan kepada Perak malam kelmarin berpunca daripada kurangnya penumpuan para pemain terutamanya pada babak kedua perlawanan.

Katanya, banyak peluang yang terhidang gagal disempurnakan oleh rangkaian penyerang, sekali gus mensia-siakan peluang untuk sekurang-kurangnya menyamakan kedudukan.

“Saya percaya jika beberapa peluang yang diperolehi mampu disudahkan dengan sebaiknya, sudah pasti kita sekurang-kurangnya mampu seri,” demikian menurut Alberts
dengan nada terkilan.

Pasukan Sarawak ketinggalan dua gol sebelum Azizan Saperi menyamakan kedudukan buat pasukan tuan rumah pada minit-minit akhir babak pertama.

Alberts mengakui anakanak buahnya beraksi dengan baik pada babak pertama sehinggalah dibolosi dua jaringan pasukan pelawat.

“Ketinggalan 2-0 merupakan tugas rumit bagi kita (Sarawak) tanpa pemainpemain berpengalaman berhadapan dengan pasukan seperti Perak,” katanya.

Perak mendominasi perlawanan babak pertama dengan jaringan dilakukan oleh penyerang importnya, Albert Dominique yang melepaskan rembatan deras ke arah gawang gol Sarawak untuk gol pertama pasukannya.

Namun, Sarawak yang membariskan pemain muda dan pemain import, Guy Bwele (kapten) tetap memberi saingan sengit kepada Perak sebelum keputusan memihak kepada skuad Seladang dengan kemenangan 2-1.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...