Thursday, March 8, 2012

Skuad Olimpik tekad raih satu mata


Harian Metro

SEANDAINYA tidak mahu dilabelkan pasukan belasahan, skuad Olimpik negara perlu bangkit meraih sekurang-kurangnya satu mata dalam aksi terakhir kelayakan Olimpik 2012 peringkat Kumpulan C Zon Asia, menentang Syria pada Rabu depan.


Sehingga kini skuad kendalian jurulatih Ong Kim Swee itu adalah pasukan tunggal yang gagal meraih mata berbanding 11 pasukan lain yang bersaing dalam pusingan ketiga kelayakan Olimpik 2012 selepas mengharungi lima perlawanan.




Skuad Olimpik negara kini menghuni tangga terbawah Kumpulan C selepas tewas dua kali kepada Jepun dan Bahrain selain tewas 0-2 kepada Syria di Stadium Nasional, Bukit Jalil, November tahun lalu.




“Kami memang mengharapkan sekurang-kurangnya satu mata namun sekiranya tiga mata mampu diraih, ia adalah sesuatu yang menggembirakan bagi menamatkan saingan ini dengan lebih bermakna. “Kami tidak tertekan kerana sudah tidak layak namun sebaliknya buat Syria kerana mereka memerlukan kemenangan untuk memastikan tempat kedua kekal dan layak ke pusingan play-off.

“Jadi saya mengharapkan semua pemain, terutamanya muka baru mempamerkan aksi terbaik dalam pertemuan ini kerana jurulatih (Kim Swee) akan menggunakan kesempatan ini sebagai salah satu medan untuk menilai pemain bagi menggalas cabaran pada kelayakan Piala Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) pertengahan tahun ini,” kata penolong jurulatih, Hassan Sazali.


Seramai 22 pemain melaporkan diri petang semalam bagi persiapan menentang Syria yang berlangsung di gelanggang berkecuali iaitu Stadium Antarabangsa Raja Abdullah di Amman, Jordan.





Hanya kapten pasukan yang juga penjaga gol Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat serta pertahanan Terengganu, Mohd Zubir Azmi diberikan pelepasan bersama pasukan masing-masing yang bersaing dalam pusingan kedua Piala FA pada Sabtu dan perlu melaporkan diri bersama skuad Olimpik sehari selepas itu.

Selain mengekalkan kebanyakan pemain Harimau Muda A, Kim Swee turut memanggil dua muka baru iaitu Rozaimi Abd Rahman (Sabah) dan Ashri Chu Chu (Sarawak) dengan enam pemain akan digugurkan sebelum terbang ke Jordan.



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...