Saturday, December 10, 2011

Myanmar jadi tuan rumah



PUSINGAN Kelayakan Piala Suzuki AFF 2012 bagi menentukan dua pasukan yang bakal menyertai enam pasukan pilihan termasuk juara bertahan Malaysia akan diadakan di Myanmar pada 5 hingga 13 Oktober tahun depan.
Menurut World Sports Group, rakan pemasaran eksklusif Persekutuan Bola Sepak ASEAN (AFF), undian bagi pusi- ngan kelayakan membabitkan Myanmar, Brunei, Kemboja, Laos dan Timor Leste akan diadakan pada 11 Julai tahun depan.
"Dua pasukan teratas dari pusingan kelayakan akan menyertai enam pasukan pilihan ASEAN iaitu Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura, Thailand dan Vietnam pada pusingan akhir," jelas Pengurus Besar Suzuki Automobile Marketing, Kenichi Ayukawa dalam satu kenyataan yang dikeluarkan World Sports Group semalam.
"Bersesuaian dengan slogan kami 'Gaya Kehidupan', ia memberi pengalaman yang sangat bermakna kepada semua pelanggan kami menerusi produk yang ditawarkan.
"Langkah kami untuk menjadi penaja Piala Suzuki AFF 2012 juga membuktikan komitmen kami terhadap kehendak masya rakat di rantau ini," jelas Ayukawa.
"Kami akan terus komited serta memberi sokongan sepenuhnya terhadap penganjuran kejohanan ini kerana ia telah menjadi kejohanan yang sentiasa ditunggu-tunggu oleh peminat di rantau ini."
Pasukan Harimau Malaya di bawah bimbingan Datuk K. Rajagobal menjulang Piala Suzuki AFF 2010 selepas mengalahkan Indonesia dengan agregat 4-2.
Piala Suzuki AFF 2012 akan diadakan pada 24 November hingga 22 Disember.
Pada pusingan akhir, Malaysia dan Thailand dipilih sebagai tuan rumah bersama bagi perlawanan peringkat kumpulan, manakala perlawanan separuh akhir dan final akan diadakan secara timbal balik.
Malaysia akan menjadi tuan rumah kejohanan itu buat kali kedua selepas edisi 2004, manakala Thailand tahun 2000 dan menjadi tuan rumah bersama pada 2006 dan 2008.
Sementara itu, Suzuki Motor Corpora- tion, sebuah syarikat automotif dari Jepun telah memperbaharui kontrak seba- gai penaja utama bagi edisi 2012 iaitu untuk tiga edisi berturut-turut.
Piala Suzuki AFF merupakan acara bola sepak utama di rantau Asia Tenggara.
Sejumlah 192 juta penonton televisyen dalam pasaran utama ASEAN menyaksi- kan pertandingan edisi 2010 bersama hampir 80,000 penonton berkunjung ke stadium semasa tempoh pertandingan itu.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...