Thursday, March 8, 2012

‘Petanda positif’


Harian Metro

JURULATIH Terengganu, Mat Zan Mat Aris menyifatkan kejayaan merakam kemenangan ke atas kelab Vietnam, Song Lam Nghe An, 1-0 pada pentas Piala Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC), di Stadium Vinh, petang kelmarin sebagai petanda positif kebangkitan skuad itu terutama menjelang pertemuan dengan Perak dalam saingan pusingan kedua Piala FA di Kuala Terengganu, Sabtu ini.


Bagaimanapun, Mat Zan berkata, kemenangan menewaskan kelab Vietnam itu tidak hadir dengan mudah kerana pemainnya terpaksa berhempas-pulas mematahkan serangan lawan sebelum Abdul Manaf Mamat meledak gol tunggal perlawanan.




“Bermain di gelanggang lawan agak sukar kerana kami mengambil masa untuk menyesuaikan diri, apatah lagi kali pertama bermain di stadium itu tapi pemain mampu menang walaupun kerap diasak lawan,” katanya. Selain itu, menurut Mat Zan, kemenangan itu juga membuktikan Terengganu mampu bersaing di peringkat itu biarpun sebelum ini corak dipamerkan pasukannya tidak konsisten dengan beberapa pemain gagal mempamerkan aksi diharapkan.




“Sebelum wisel permulaan, kami tidak tahu kekuatan dan kelemahan lawan, apatah lagi pemain Vietnam memang terkenal dengan corak permainan pantas tapi sebaik babak kedua bersambung, pemain sudah mula mengetahui corak permainan lawan.

“Saya berharap kemenangan ini dapat diteruskan dalam saingan Piala FA,” katanya.


Menurut Mat Zan, selepas ini Terengganu akan melayan kunjungan kelab Hong Kong, Kitchee di Kuala Terengganu, pada 20 Mac ini sebelum ke Singapura bertemu Tampines Rovers pada 4 April depan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...