Saturday, August 24, 2013

Selangor tidak boleh kalah


Sumber: Utusan Malaysia

KUALA LUMPUR - Jurulatih Selangor, Irfan Bakti menegaskan, pasukannya tidak boleh kalah apabila menerima kunjungan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam saingan Piala Malaysia di Stadium Shah Alam malam ini, sambil memberi amaran kepada pemain Red Giants agar tidak terlalu bergantung Francis Forkey Doe dan Mohd. Amri Yahyah untuk mencari gol.

Irfan menjangkakan pertarungan menentang ATM pasti sukar kerana lawannya juga berada dalam keadaan terdesak untuk mengutip mata selepas kalah mengejut 3-4 kepada Sime Darby pada perlawanan pertama, Selasa lalu.



Dalam memastikan tiga mata penuh menjadi miliki Selangor, Irfan menggesa semua pemainnya, termasuk di bahagian pertahanan untuk memainkan peranan mencipta jaringan dan menjadikan perlawanan dengan Johor (seri 0-0), Selasa lalu sebagai satu pengajaran.

Beliau mahu anak-anak buahnya lebih fokus dan bersedia menghadapi ancaman ATM yang diibaratkan seperti harimau luka.

‘‘Kita tidak boleh kalah dalam perlawanan ini, tambahan ATM juga berada dalam keadaan terdesak untuk bangkit selepas kalah kepada Sime Darby tempoh hari. Kita juga memerlukan kemenangan.

‘‘Semua pemain mesti berusaha mendapatkan gol buat pasukan dan jangan terlalu berharap kepada Forkey Doe dan Amri semata-mata untuk menjaringkan gol.

‘‘Pemain lain seperti K. Gurusamy dan Shukor Jusoh juga kena bertindak sama serta lebih berani membantu pasukan dalam mendapatkan jaringan, jangan hanya mengharapkan kepada penyerang sahaja, " katanya ketika dihubungi, semalam.

Selangor sekadar mengutip satu mata pada perlawanan sulung Kumpulan A apabila seri tanpa jaringan dengan skuad Liga Perdana, Johor di Stadium Majlis Perbandaran Pasir Gudang.

Mereka bakal berdepan tugas berat apabila melayani kunjungan ATM hari ini, kerana lawan kembali mendapat sentuhan penyerang import berbisanya, Grenadines, Marlon Alex James.

Perkara itu disedari oleh Irfan namun beliau tidak gentar, sebaliknya yakin Selangor akan menambah sengsara ATM buat kali kedua berturut-turut dengan kejayaan meraih tiga mata pertama di tempat sendiri.

‘‘Saya tahu ATM pasti akan tampil dengan karakter berbeza apabila bertemu kami nanti tetapi saya tidak terlalu bimbang kerana kami juga mempunyai azam yang sama untuk bangkit apatah lagi kami beraksi di tempat sendiri.

‘‘Kami akan tampil dengan persembahan yang lebih agresif dan tidak lagi mengulangi kesilapan seperti mana kita berdepan Johor tempoh hari.

“Dalam perlawanan itu, pemain-pemain kami terlalu mengikut rentak lawan terutama pada separuh masa pertama," ujarnya lagi.

Berdasarkan rekod pertemuan antara kedua-dua pasukan dalam saingan di Shah Alam musim ini, Selangor unggul dengan kemenangan pada pusingan pertama Piala FA melalui sepakan penalti 3-2 selepas terikat 2-2 sehingga masa tambahan.

Mereka juga menang 2-1 dalam saingan Liga Super, 21 Jun lalu.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...