Thursday, February 17, 2011

Wan Jamak berhadapan 'bencana' jika Rusa kalah lagi

SEREMBAN - Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Sembilan (PBNS), Datuk Seri Mohamad Hasan memberi amaran akan mengantung khidmat jurulatih Liga Super Negeri Sembilan, Wan Jamak Wan Hassan seandainya pasukan itu tewas lagi pada perlawanan akan datang.

Beliau yang kecewa dengan kekalahan pasukan itu kepada Felda United 0-1, malam kelmarin - kali kedua berturut-turut selepas tewas kepada Perak 0-2, Sabtu lalu - berkata, keadaan itu tidak boleh dibiarkan begitu saja dan tindakan perlu diambil sebelum situasi menjadi bertambah buruk.

"Buang masa saya (hadir menonton perlawanan Negeri Sembilan menentang Felda United), jika kali ketiga kalah, saya akan gantung jurulatih," katanya pada sidang akhbar di sini, semalam.

Beliau diminta mengulas prestasi pasukan Negeri Sembilan yang kalah dalam dua perlawanan berturut-turut selepas mencatat prestasi memberangsangkan pada permulaan musim.

Pasukan itu sebelum ini tumpas kepada Perak 0-2, Sabtu lalu selepas menang dengan T-Team 3-1 pada 1 Februari lalu dan Harimau Muda 1-0 pada 29 Januari lalu.

Pada perlawanan kelmarin, kealpaan membawa padah buat pasukan Negeri Sembilan apabila kecundang di tangan Felda United dengan kekalahan tipis 0-1 di gelanggang sendiri dalam perlawanan saingan Liga Super 2011.

Lebih mengaibkan, Felda United yang bertandang ke Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi, di sini, berjaya membawa pulang tiga mata penuh, meskipun terpaksa bermain dengan 10 orang sejak babak kedua perlawanan bermula.
Kehilangan bek kiri Felda United, Mohd. Badrul Azam yang diperintah keluar padang selepas dilayangkan kad kuning kedua pada minit ke-43 itu sedikit pun tidak mematahkan semangat anak-anak buah E. Elavarasan untuk meneruskan perjuangan.

Sebaliknya mereka terus mengasak kubu tuan rumah sehingga berjaya memperoleh gol tunggal melalui hasil rembatan pertahanan Felda United, Abd Ghani Abd Rahman pada minit ke-87.

Mohamad berkata, beliau juga akan mendapatkan laporan daripada panel penilai bebas yang ditubuhkan bagi menilai prestasi pasukan pada setiap perlawanan sebelum memutuskan tindakan lanjut.

Katanya, pasukan itu bersama pengurusannya juga akan dipanggil bagi melakukan bedah siasat untuk mengenal pasti kelemahan yang perlu diperbaiki dan mengambil tindakan susulan.

"Kita perlu bersikap profesional dalam dunia bola sepak profesional yang mana tindakan segera perlu diambil apabila prestasi yang diharapkan tidak tercapai," katanya.

Sementara itu, Wan Jamak berkata, kelalaian barisan pemainnya merupakan punca utama Felda United berjaya mencuri tiga mata di Paroi.

"Saya tidak nafikan bahawa pemain kami hilang fokus sehingga membolehkan pihak lawan mendapatkan gol tunggal mereka pada saat akhir perlawanan.

"Tetapi apa yang saya lihat, bahagian tengah pasukan kami tidak berfungsi secara efektif malam ini (kelmarin) sehingga gagal menghantar bola kepada penyerang untuk menghasilkan peluang mahupun jaringan," katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Mengulas lanjut persembahan hambar anak buahnya, Wan Jamak memberitahu, dia akan pastikan anak buahnya itu lebih fokus pada perlawanan akan datang untuk mencari mata penuh dalam usaha memperbaiki kedudukan di tangga liga.

"Secara keseluruhan saya berpuas hati dengan persembahan pemain-pemain saya, namun kelemahan ini perlu diperbaiki segera," ujarnya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...