Thursday, September 29, 2011

Pengadil ‘rompak’ peluang kami


ALOR SETAR – Bagaikan dirompak! Itu yang dirasai jurulatih Kedah, Wan Jamak Wan Hassan apabila dua jaringan pasukan tuan rumah pada babak pertama ketika menentang Perak pada saingan Piala Malaysia kelmarin, dinafikan oleh pengadil.

Keputusan tersebut yang disifatkan Wan Jamak sebagai ‘jaringan bersih’, menyaksikan perlawanan berakhir dengan seri 1-1, sekali gus menghampakan Sang Kenari untuk suku akhir, apabila menghuni tangga ketiga Kumpulan A.

Wan Jamak berkata, pembatalan dua jaringan berkenaan menyentak semangat pemain, biarpun mereka cuba bangkit pada babak kedua dalam perlawanan ‘hidup mati’ pasukannya.

“Dua gol yang dibatalkan itu menyentak moral dan memberi kesan kepada pemain. Kami cuba sedaya upaya untuk mengatasi Perak tetapi apakan daya kami ‘dirompak’ oleh orang ke-13,” katanya kepada pemberita kelmarin.

Jaringan Badrol Bakhtiar pada minit ke-11 dan Mohd. Faizal Abu Bakar pada minit ke-38 tidak disahkan oleh pengadil dengan alasan pemain Kedah berada dalam kedudukan ofsaid dan Mohd. Faizal mengganggu penjaga gol Perak, Kamarul Affandi ketika perebutan bola.

Perak mendahului pasukan tuan rumah hasil jaringan bekas pemain Kedah, Shafiq Jamal pada minit ke-53 sebelum jaringan penyamaan Sang Kenari tiga minit kemudian hasil tandukan Mohd. Faizal.

Menurut Wan Jamak, dua jaringan anak buahnya itu adalah ‘bersih’ dan keputusan pengadil menafikan gol tersebut tidak masuk akal.

Justeru, dia berharap Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dapat meneliti perkara berkenaan dengan meletakkan pengadil yang benar-benar berkaliber bagi memastikan kelancaran sesuatu permainan.

“Bukan saya kata pengadil ini tidak berkaliber, tetapi dia perlu melihat keadaan sekeliling dan keputusan yang dibuatnya meragukan.

“Dua gol tersebut betul-betul bersih. FAM boleh lihat semula ulang tayang,” katanya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...