Thursday, September 29, 2011

Terengganu berdepan 'maut'


JURULATIH Terengganu, Irfan Bakti seperti sengaja 'menempah maut' dalam misi mencatat sejarah untuk membawa pasukannya menjulang Piala Malaysia musim ini.
Kelmarin, skuad kendaliannya itu sekadar mencatat keputusan seri tanpa jaringan dengan Negeri Sembilan untuk menghuni kedudukan kedua dalam Kumpulan B.
Keputusan itu sekali gus meletakkan Terengganu dalam situasi sukar apabila mereka dijadualkan menentang Kelantan pada aksi suku akhir.
Apa yang pasti, pertembungan pada 10 dan 14 Oktober itu diibaratkan sebagai ulangan perlawanan akhir Piala FA di Stadium Bukit Jalil, Jun lalu yang menyaksikan Terengganu muncul juara.
Namun bagi Irfan sendiri, dia enggan terlalu bermegah dengan rekod Piala FA itu, sebaliknya tetap menghormati reputasi lawan sebagai pasukan No. 1 negara masa kini.
"Kami akan menentang Kelantan di suku akhir dan kami tidak boleh lari daripada hakikat ini.
"Kami perlu berdepan mereka dengan kekuatan yang kami ada dan saya tidak perlu tertekan dengan perlawanan ini," katanya emalam.
Irfan menambah, sasaran awal pasukannya adalah untuk melayakkan diri ke suku akhir tidak kira atas tiket juara ataupun naib juara kumpulan.
Malah katanya, kejayaan berada dalam kelompok lapan pasukan terbaik adalah sesuatu yang membanggakan.
"Pemain-pemain telah membuktikan mereka berhak berada di suku akhir dan kami akan teruskan rentak ini.
"Apa yang saya harapkan penyokong Terengganu akan terus berada di belakang kami terutamanya ketika berdepan Kelantan di Kuala Terengganu pada 10 Oktober depan," ujarnya.
Mengulas mengenai perlawanan kelmarin, Irfan mengakui hujan lebat sehingga memaksa pengadil menangguhkan perlawanan kira-kira sejam sedikit menganggu fokus anak-anak buahnya.
"Pemain terpaksa bermain di padang becak dan memang sukar jika mereka beraksi mengikut corak permainan biasa.
"Saya juga akui ada beberapa pemain yang gagal memberikan aksi terbaik pada perlawanan malam kelmarin," tambahnya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...