Wednesday, September 21, 2011

Misi skuad Olimpik bermula


SUDAH terlalu lama sebenarnya pentas Olimpik tidak dijejaki skuad bola sepak negara.
Sepanjang tempoh 39 tahun lalu, wajah- wajah kesayangan peminat bola sepak tempatan yang menyarung jersi Malaysia sering bersilih ganti, namun belum cukup berupaya mengulangi pencapaian skuad kebangsaan yang layak beraksi pada Sukan Olimpik 1972 di Munich, Jerman.
Meskipun tetap layak beraksi pada Sukan Olimpik 1980 di Moscow, Rusia, namun ke- rajaan Malaysia memboikot temasya itu ke- rana membantah pencerobohan Soviet Union ke atas Afghanistan.
Sejak itu, macam-macam tohmahan terpaksa diterima barisan pemain Harimau Malaya yang belum cukup bersinar di pentas antarabangsa.
Hari ini, menjadi titik permulaan skuad Harimau Malaya dalam misi memburu slot Olimpik apabila berdepan Jepun pada aksi pembukaan Kumpulan C, pusingan akhir Kelayakan Olimpik 2012 Zon Asia di Stadium Tosu, Fukuoka pukul 8 malam (7 malam waktu Malaysia).
Walau apa jua keputusan perlawanan yang dicatatkan anak-anak buah Ong Kim Swee malam ini, pastinya ia masih belum cukup untuk menutup mulut suara-suara sumbang yang sering 'berbunyi' dari luar padang.
Jika menang, dikatakan nasib, namun se- andainya tewas, sudah tentu bertubi-tubi kejian dihamburkan.
Sedangkan yang 'berbunyi' pastinya tidak sedar, anak-anak muda yang berjuang mewakili negara ketika ini bukannya calang-calang.
Tambahan pula tiga daripada mereka - Mohd. Fadlhi Shas, Wan Zack Haikal Wan Nor dan Mohd. Irfan Fazail mula membuka 'mata dunia' apabila berjaya memikat kelab Liga Corgon Slovakia, ViOn Zlate Moravce untuk menjalani latihan selama dua bulan di sana sebelum ini.
Apa yang pasti, Kim Swee kini di landasan terbaik bagi membuktikan keupayaan skuad Olimpik negara, sekali gus menjanjikan satu perlawanan yang istimewa malam ini.
Sikap Kim Swee yang gemar berteka-teki mengenai kesebelasan pemain utama negara malam ini juga harus dihormati kerana beliau pastinya memiliki alasannya tersendiri.
Malah, kesungguhan Kim Swee melindu- ngi anak-anak buahnya ketika mengamalkan dasar 'tutup pintu' kepada media Jepun sepanjang berada di 'Negara Matahari Terbit' itu, menjadi petanda yang cukup jelas betapa hanya kon- sentrasi seratus peratus pemain yang benar-benar ditagih beliau ketika ini.
"Yang paling utama, moral semua pemain kini berada di tahap tertinggi bagi memberi- kan cabaran yang terbaik ketika menentang Jepun.
"Menang sememangnya satu bonus buat Malaysia, namun kita harus sentiasa 'mengukur baju di badan sendiri' kerana Jepun sememangnya sedia maklum, berada di kelas yang berbeza," katanya semasa dihubu- ngi di Jepun semalam.
GALAS AMANAH... Khairul Fahmi Che Mat menjadi pilihan menjaga gawang skuad Olimpik.


Bagi perlawanan malam ini, posisi menjaga gawang negara hampir pasti digalas oleh Khairul Fahmi Che Mat, manakala Mohd. Zubir Azmi, Mohd. Fadhli Mohd. Shas, Mahali Jasuli dan Muslim Ahmad di- jangka mengemudi benteng pertahanan negara daripada dirobek jentera serangan Samurai Biru.
Segala corak serangan yang dijana dari tengah padang juga dijangka diterjemahkan oleh Abdul Shukor Jusoh, Wan Zack Haikal, Mohd. Fandi Othman dan K. Gurusamy, manakala A. Thamil Arasu dijangka digandingkan bersama Izzaq Faris Ramlan di jentera penyudah.
Cabaran Jepun di bawah kendalian Taka- shi Sekizuka pasti tidak dipandang mudah apabila dijangka menurunkan bintang muda Arsenal, Ryo Miyaichi bagi mengucar-ngacirkan benteng pertahanan negara.
Jepun turut diperkuatkan muka-muka lama yang membantu pasukan itu mendapat- kan pingat emas Sukan Asia tahun lalu seperti Kensuke Nagai, Hotaru Yamaguchi, Kazuya Yamamura, Daisuke Suzuki, Yusuke Higa, Takuya Masuda dan Shunsuke Ando.
Berbanding gergasi-gergasi Asia lain, skuad negara merupakan pasukan tunggal dari Asia Tenggara berjaya meneruskan ke- maraan pada pusingan akhir Kelayakan Olimpik 2012.
Selepas berjaya membenam Pakistan dengan agregat 2-0, anak-anak buah Kim Swee meneruskan momentum sedia ada dengan menyingkirkan Pakistan 2-1 pada dua pusi- ngan terdahulu.
Selain Jepun, turut diundi bersama skuad negara dalam Kumpulan C ialah gergasi Timur Tengah, Bahrain dan Syria.
Aksi Kumpulan A pula dibarisi satu lagi gergasi Asia, Korea Selatan bersama Qatar, Arab Saudi dan Oman, manakala Australia, Iraq, Uzbekistan dan Emiriyah Arab Bersatu (UAE) pula membuat perhitungan bagi aksi Kumpulan B.
Tiga pemenang peringkat kumpulan akan menempah slot automatik pada Sukan Olimpik 2012 di London, sementara satu lagi tempat akan ditentukan menerusi perlawanan playoff menentang wakil dari Afrika.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...