Saturday, October 22, 2011

Peluang terakhir Selangor, T-Team


KUALA LUMPUR - Atas kertas Terengganu dan Negeri Sembilan selangkah lagi ke babak akhir, namun atas padang Selangor dan T-Team masih punya waktu untuk mengubah nasib menafikan lawan mereka ke aksi penutup Piala Malaysia.

Selangor ketinggalan 0-2 kepada Terengganu selepas gagal memanfaatkan kelebihan bermain di gelanggang sendiri pada pertemuan pertama.

Begitu juga T-Team yang tewas 2-4 kepada Negeri Sembilan tidak dapat mengelak berdepan tekanan kuat ribuan penyokong tuan rumah di Paroi.

Di Kuala Terengganu, kesebelasan pemain skuad Penyu akan turun habis-habisan bagi mengekang Selangor yang diramal berjuang habis-habisan.

Jurulatih Terengganu, Irfan Bakti berkata, kesemua anak buahnya perlu memanfaatkan 90 minit masa penuh perlawanan dengan mengekang setiap pemain lawan dan tidak sekali-kali melepaskan peluang menjaringkan gol.

Pada masa sama, beliau turut berpesan kepada setiap pemain Terengganu agar memastikan pasukan pelawat tidak menjaringkan gol lebih awal kerana walaupun ketinggalan satu jaringan, ia akan menyentap semangat pemain Terengganu apatah lagi ketika berdepan penyokong sendiri.

"Kita akan cuba bermati-matian untuk mengekalkan defisit 2-0 ke atas Selangor dan semua
pemain Terengganu akan mengekang semua asakan lawan kerana jika leka, ia boleh mengundang padah.

"Seperkara lagi yang penting, kita akan anggap kedua-dua pasukan seri 0-0 dan kita tak nak fikir yang kita menang pada perlawanan pertama di Shah Alam tempoh hari," katanya di sini, semalam.

Irfan juga mahu kesemua anak buahnya tidak memandang rendah pasukan lawan walaupun Penyu sudah berjaya meletakkan sebelah kaki ke perlawanan akhir pada 29 Oktober ini.
Katanya, semua kesebelasan utama pemain Terengganu yang beraksi ketika mengalahkan
Selangor pada separuh akhir pertama akan diturunkan malam ini.

Di Seremban, jurulatih Negeri Sembilan, Mohd. Azraai Khor Abdullah menegaskan:

''Kelebihan dua gol itu tidak mencukupi, kita tetap mahu menjaringkan gol di Paroi."
Ketegasan tersebut disuarakan Mohd. Azraai bagi memastikan Negeri Sembilan layak beraksi di pentas akhir perebutan piala berprestij itu tiga tahun berturut-turut.

''Dalam permainan bola sepak ini macam-macam boleh jadi, kelebihan dua gol itu tidak bermakna kita boleh bersandar dan yakin sudah masuk final.

''Maka untuk lebih selamat, kita tetap akan mencari jaringan dalam perlawanan malam ini dan pada masa sama memperkukuhkan barisan pertahanan agar kita tidak dibolos," katanya di sini semalam.

Tambah bekas jurulatih skuad Harimau Muda itu, pasukannya bakal berhabis-habisan kerana tempoh 90 minit itu menjadi penentuan sama ada Negeri Sembilan masih mempunyai peluang untuk menjulang piala keramat itu musim ini.

''Apa pun saya telah menasihatkan pemain supaya bermain berhati-hati dan tidak terlalu yakin kerana kesilapan kecil mampu mengundang padah buat kita," ujarnya.

Mengulas lanjut pertembungan malam ini, Mohd. Azraai memberitahu, kelebihan bermain di gelanggang sendiri akan dijadikan platform terbaik untuk memenuhi impian ke perlawanan akhir.

Sungguhpun begitu, beliau sedang mengatur strategi terbaik dan akan mencari pengganti pemain tengah Halim Zainal yang tidak akan beraksi dalam perlawanan itu berikutan digantung kerana dilayangkan kad kuning kedua pada separuh akhir pertama.

Negeri Sembilan yang merupakan juara Piala Malaysia pada 2009 dan naib juara tahun lalu, memiliki kelebihan agregat 4-2 pada separuh akhir kedua ini selepas menewaskan T-Team di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Terengganu, Selasa lalu.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...