Tuesday, October 4, 2011

Zamani atasi krisis pertahanan


Pemain skuad bola sepak kebangsaan meninggalkan Wisma FAM di Kelana Jaya untuk ke KLIA, Sepang bagi menaiki pesawat ke Australia, semalam. - UTUSAN/AHMAD ZAKKI JILAN



KUALA LUMPUR - Dibolosi 20 gol dalam enam perlawanan terakhir sudah cukup untuk mencerita mengenai kerapuhan bahagian pertahanan skuad Harimau Malaya.

Namun kehadiran pemain pertahanan berpengalaman, Norhafiz Zamani Misbah mungkin mampu menjadi jawapan terbaik bagi mengatasi masalah pertahanan skuad negara yang berlepas Canberra semalam untuk perlawanan persahabatan dengan Australia Jumaat ini.

Namun, Zamani yang dijangka menggalas tanggungjawab kapten, tidak mahu dia dilihat sebagai penyelesai isu pertahanan rapuh yang melanda skuad negara.

"Aksi bahagian pertahanan bergantung kepada empat pemain, bukan kepada seorang pemain sahaja.

"Apa yang mustahak apabila saya kembali ke skuad kebangsaan adalah membantu daripada segi pengalaman.

"Saya merupakan antara pemain yang paling lama dengan pasukan kebangsaan biarpun saya masih dalam proses untuk cergas daripada kecederaan Ligamen Lutut Depan (ACL)," katanya ketika ditemui di Wisma FAM sebelum berangkat ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang, semalam.

Selepas muncul juara Piala Suzuki AFF tahun lalu, benteng skuad Harimau Malaya rapuh, bermula perlawanan dengan Taiwan pada Kelayakan Piala Dunia 2012, Malaysia bernasib baik layak atas peraturan gol di tempat lawan namun krisis pada bahagian pertahanan bertambah parah apabila kalah 5-3 kepada Singapura di Stadium Jalan Besar.

Perlawanan persahabatan dengan Arsenal dan Liverpool sebelum itu, pertahanan skuad negara menampilkan aksi longgar sehingga 10 kali dibolosi dalam kedua-dua perlawanan tersebut.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...