Tuesday, September 6, 2011

Kim Swee mampu kekang amukan Samurai Biru

KIM Swee (kiri) ketika  ujian kecergasan Skuad Olimpik di Padang MSN, Bukit Jalil, Kuala Lumpur, semalam.
KIM Swee (kiri) ketika ujian kecergasan Skuad Olimpik di Padang MSN, Bukit Jalil, Kuala Lumpur, semalam.



KETAHANAN diri selama 120 minit. 

Itulah yang perlu dimiliki pemain skuad Olimpik negara menyaingi Jepun sepanjang aksi 90 minit perlawanan sulung Kumpulan C, pusingan akhir kelayakan Olimpik 2012, Zon Asia di Stadium Tosu, Wilayah Saga pada 21 September ini.

Menurut jurulatih skuad Olimpik negara, Ong Kim Swee, aspek ketahanan itu penting terutama apabila berdepan pasukan sehebat Jepun yang pasti memaksa anak buahnya berhabis tenaga bertahan.
“Bagi saya, pemain Jepun memiliki kepantasan, kekuatan dan ketahanan. Tapi pemain kita memiliki kemampuan sama terutama dari aspek kepantasan. 

“Untuk bertahan dengan baik sepanjang 90 minit permainan, kita perlu memiliki ketahanan diri sehingga mencapai 120 minit terutama dan tidak memberi ruang kepada pemain Jepun,” kata Kim Swee ketika ditemui di Padang MSN, Bukit Jalil petang semalam. 

Seramai 24 pelatih termasuk K Sasikumar dan Gary Steven Robbat menjalani sesi latihan bertumpu kepada ujian kecergasan dipantau petugas dari Institut Sukan Negara (ISN). 

“Sebenarnya ujian kecergasan ini kita lakukan tiga bulan sekali bagi memantau tahap kecergasan pemain. Dari sini kita dapat menilai pemain diturunkan dalam perlawanan sebenar. 
Menjelang pertemuan getir dengan Jepun itu, skuad Olimpik negara bakal mengharungi dua aksi persahabatan iaitu menentang kelab Iraq, Al-Arbil di Padang Wisma FAM, Kelana Jaya Khamis ini dan berdepan skuad Olimpik Oman pada 14 atau 15 September sebelum berlepas ke Jepun pada 16 September.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...