Thursday, January 26, 2012

Shabery minta siasat insiden gaduh di Paroi



KUALA LUMPUR - Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek meminta Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) menyiasat insiden pergaduhan membabitkan pasukan Felda United dengan Negeri Sembilan pada perlawanan Liga Super di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi Sabtu lepas.

Sambil melahirkan rasa kesal dengan insiden berkenaan, Ahmad Shabery berkata, insiden tersebut tidak sepatutnya berlaku dalam liga bola sepak tempatan.

"Kita mesti memikirkan tindakan terbaik bagi memastikan insiden tersebut tidak akan berlaku pada masa akan datang," katanya kepada pemberita selepas melawat Pusat Simulasi Menembak Kementerian Belia dan Sukan di Bukit Kiara, semalam.

Ahmad Shabery berkata demikian sebagai mengulas insiden tersebut yang menyebabkan pengadil perlawanan Azman Jamaludin terpaksa melayangkan tiga kad merah masing-masing kepada seorang pemain tuan rumah, S. Kunanlan dan dua pemain lawan, Farid Ramli dan Mohd Hardi Jaafar kerana terlibat dalam pergaduhan. Perlawanan tersebut dimenangi oleh pasukan tuan rumah 1-0 menerusi jaringan tunggal penyerangnya Shahurain Abu Samah pada minit ke-53.

Ahmad Shabery berkata, insiden tersebut tidak akan berlaku sekiranya pemain dan pengurusan kedua-dua pasukan bersikap profesional dan tidak mengikut emosi ketika berada di dalam stadium.

"Namun bagi saya, yang lebih penting ialah penyokong pasukan juga harus bersikap profesional dengan tidak terlibat dalam perkara tersebut kerana sedikit sebanyak akan merosakkan semangat kesukanan," katanya.

Mengulas mengenai pusat simulasi tersebut, Ahmad Shabery berkata pihaknya menyasarkan sebanyak 1,000 belia berumur 15-40 tahun akan dilatih setiap tahun bagi memastikan mereka mempunyai tahap kemahiran yang bersesuaian.

"Pusat ini juga bukan dikhaskan untuk para belia tetapi juga untuk badan-badan beruniform seperti Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) dan Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela)," katanya.

Katanya, pusat berkenaan yang kini berada dalam proses akhir pengubahsuaian dijangka dirasmikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 28 Januari ini bersempena sambutan ulangtahun ke-40 Rela.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...